Lefas 370 trial

Όλοι ξέρουμε την πρωτότυπη μοτοσυκλέτα που είχε φτιάξει ο Θανάσης Λέφας που χρησιμοποιουσε μοτερ Ducati.Λιγότερο γνωστή αλλά εξίσου σημαντική (αν οχι σημαντικοτερη) ήταν και η trial 370 που έφτιαξε το 1984.
Τα παρακάτω είναι από το περιοδικό MOTO τα οποία αναδημοσιεύτηκαν στο φουμπού από τον Γιάννη (kokkina feggaria )
Πηγή



5 Likes

“Φακελος Λεφας”… … “Τομος Λεφας” ηθελε να πει μαλλον ή καλητερα “εγκυκλοπαιδεια Λεφας”

Το συγκεκριμενο μηχανακι το ειχα μονο ακουστα. Πολυ ενδιαφερον

Ειχα την τυχη να περιεργαστω για αρκετη ωρα το ντουκατι και ειχα μεινει αφωνος. Απιστευτη δουλεια.

Το κείμενο από το πρώτο άρθρο. Απολαυστικό, διαβάστε το όσοι δεν μπορέσατε γιατί σας έβγαλαν τα μάτια οι φωτό. Συγχωρέστε μου όμως όποια λαθάκια γιατί η δουλειά έγινε με OCR.

@Lefkadios βάλε την πηγή στο αρχικό ποστ ρε συ.

Οδηγούμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα (και το κόσμο) την LEFAS 370

…Και την κοιτάς. Και μετά την ξανακοιτάς. Και ο ήλιος λάμπει πάνω στις αρμονικές και γυαλιστερές επιφάνειες της.

Δεν σε θαμπώνει µε την αστραφτερή γυαλάδα της. Θαµπωνει µε την ομορφιά της. που Βγαίνει απ’ την απλότητα και την υπερηφάνειά της. Την υπερηφάνεια της μοναδικής ελληνικής κατασκευής.

Είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσει κανείς με τη πρώτη ματιά ότι η μοτοσυκλέτα αυτή είναι Φτιαγμένη από Έλληνα και ότι το καθετί είναι φτιαγμένο στο χέρι (εκτός μερικών εξαρτημάτων…)

Έχουμε συνηθίσει να βλέπουνε μοτοσυκλέτες έτοιμες από τη μια ή την άλλη εταιρία και να παρατηρούμε σχολιάζοντας τις λεπτομέρειές της.

Μπρος στην Lefas 370 δεν πρέπει να μιλάς. ούτε να ρωτάς. Απλά να κοιτάς.

Το να πείς στον κατασκευαστή ότι κάτι σ’ αυτή τη μοτοσυκλέτα δεν είναι καλό, έτσι απλά µε µια ελαφρόμυαλη σκέψη, τη στιγμή που ο Θανάσης Λέφας έχει φάει χρόνια πάνω σ’ αυτή, είναι τουλάχιστο θράσος. Το ίδιο ισχύει και στις ερωτήσεις του τύπου γιατί το έκανες έτσι και όχι αλλιώς.

Έτσι το μόνο πράγμα που μένει είναι να σωπαίνεις και να κοιτάς…

Η πρώτη επαφή

Έβρεχε και μεις ακολουθούσαμε το άσπρο φορτηγό του Θανάση Λέφα που είχε την πρωτότυπη μοτοσυκλέτα. Ανεβήκαμε τους στενούς δρόμους προς τη Χασιά και φτάσαμε στο σημείο της δοκιμής. Η Βροχή είχε σταματήσει πριν λίγο και το πράσινο τοπίο είχε έντονα χρώματα.

Η 370 βγήκε από το φορτηγάκι και στήθηκε για φωτογράφιση. Μετά ο Λέφας την καβάλησε και πάτησε τη µανιβέλλα. Ο ήχος ήταν θαυμάσιος. Ο κλασσικός και μοναδικός ήχος μονοκύλινδρου δίχρονου. Η έξυπνα κατασκευασμένη αλουμινένια εξάτμιση γέμιζε µε τον άσπρο καπνό του λαδιού την υγρή ατμόσφαιρα.

Αφού ζεστάθηκε η μοτοσυκλέτα. ο Λέφος άρχισε να ζεσταίνεται κι αυτός µε τη σειρά του σε εύκολο τερέν. Αργότερα Θα ερχόταν και η σειρά των Βράχων…

image

Η 370 ανεβαινε με ευκολία. αν και το μοτέρ «ακουγόταν» να χρειάζεται παραπάνω απ’ ότι έπρεπε στροφές.

Κάποιες κάθετες ανηφόρες έπαυαν να υπάρχουν μπροστά στην απόδοση της χειροποίητης μοτοσυκλέτας και της ικανότητας του έμπειρου οδηγού και κατασκευαστή της.

Ο Θανάσης Λέφας σίγουρα κείνη τη στιγμή ένοιωθε κάτι που κανένας από μας έχει νοιώσει. ούτε Θα νοιώσει ποτέ. Την εμπειρία να οδηγάς την μοναδική στο κόσμο μοτοσυκλέτα. που συγχρόνως την έχεις κατασκευάσει ο ίδιος.

image

Μετά από λίγο ο Θανάσης σταμάτησε και κάτι είπε για τα κουρασμένα χέρια του. καθώς και ότι λόγω λάσπης έπρεπε να είχε βάλει πίσω φτερό. Λεπτομέρειες όμως, η ουσία ήταν άλλου…

Πριν καβαλήσουμε την 370, ο Λέφος άρχισε να απαριθμεί τα προβλήματά της. Το εμπρός σύστημα είναι τελείως ανεξέλικτο. Ο συμπλέκτης ανακριβής. Η μοτοσυκλέτα χρειάζεται ψάξιμο στα ζιγκλέρ και τα διαφράγματα της εξάτμισης. Γι’ αυτό έχει τοποθετηθεί μακρυά τελική σχέση. Τέλος η μπάρα του τιμονιού είναι λάθος και κουράζει τα χέρια.

Όπως παρατηρείτε όλα τα μειονεκτήματα. που αργότερα έκαναν εμφανή την παρουσία τους στην δοκιμή. είναι «επιφανειακά». Δηλαδή χρειάζονται δοκιμή και εξέλιξη για να εξαλειφθούν. Το ουσιαστικά είναι ότι όχι µόνο δεν υπάρχει το «χοντρό» σφάλμα αλλά αντίθετα υπάρχουν «χοντρά» πλεονεκτήματα.

Η 370 πήρε µπρος εύκολα. σαν όλες τις δίχρονες τράϊαλ και η πρώτη ταχύτητα μπήκε στο κιβώτιο ήσυχα και θετικά. Ο υδραυλικός συμπλέκτης χρειαζόταν λίγη δύναμη και ήταν προοδευτικός. Η προοδευτικότητα όμως δεν είναι μόνο στο πάτημα αλλά και όταν αφεθεί ο συμπλέκτης.

Αυτό δημιουργεί µια καθυστέρηση στη σύµπλεξη που ειδικά στο τρόϊαλ δεν είναι τόσο ευνοϊκό αφού χρειάζεται άμεση απόκριση, μετά την αλλαγή ταχύτητας. Στο τραϊαλ μπορεί να πηγαίνει αργά η μοτοσυκλέτα. αλλά οι κινήσεις γίνονται ταχύτατα και χρειάζονται ακρίβεια.

Ο υδραυλικός συμπλέκτης Θα αντικατασταθεί µε έναν ακριβή μηχανικό συμπλέκτη στο άμεσο μέλλον.

Το μικρό Βάρος της μοτοσυκλέτας φαίνεται παντού. Σε ελιγμούς. ανεβόσματα. κατεβάσµατα κλπ. Η κατανομή του βάρους σε μια μοτοσυκλέτα τράϊαλ είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο. Οι πρώτες τράϊαλ (του '70) είχαν εμπρόσθια κατανομή Βάρους. προσαρμοσμένες στις τότε τεχνικές και απαιτήσεις. Τότε δεν υπήρχε λόγος (όπως σήμερα) για σταµάτηµα µε τα πόδια στους μαρσπιέδες και τράβηγμα του τιμονιού για ακαριαία σούζα ή για υπερ-πήδηση υψηλών εμποδίων. Αργότερα ο τρόπος σχεδίασης των διαδρομών άλλαξε και οι διοργανωτές άρχισαν να φτιάχνουν όλο και πιο εντυπωσιακές ειδικές. που ήταν και άπταστες για τους πολλούς.

Μαζί τους άλλαξαν και οι μοτοσυκλέτες, που τώρα πια έπρεπε να σηκώνουν τον µπροστινό τους τροχό µε τη σκέψη και µόνο. 'Οµως η 370 έχει κατασκευαστεί σύμφωνα µε τις απαιτήσεις του κατασκευαστή της. που είναι συνηθισμένος και ζυµωµένος µε τις τράϊαλ της δεκαετίας του '70.

Η κατανομή του Βάρους είναι περισσότερο στη µέση και ελαφρά προς τα μπρος. Εδώ δεν Βοηθάει το μπροστινό σύστημα που ήταν σκληρό και επίπονο για τα χέρια του οδηγού πράγµα που οφείλεται σε λάθος επιλογής ελατηρίου. όπως είπε και ο ίδιος ο Λέφας.

Η γωνία κάστερ της μοτοσυκλέτας είναι μεταβλητή και έτσι με δύο απλές βίδες ή κάστερ μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα µε τις προτιμήσεις του αναβάτη αλλά και την φύση της ειδικής.

Με την κάστερ που δοκιµάσαµε η 370 είχε αργές αντιδράσεις και μεγάλη σταθερότητα στα ανεβάσματα/κατεβάσματα, που όµως το μπροστινό πιρούνι δεν την άφηνε να φανεί. Το χειροποίητο αμορτισέρ σχεδιασμένο από τον Λέφα. δουλεύει περίφημα και στην συμπίεση. αλλά και στην επαναφορά. 'Ήρεμες αντιδράσεις. με μια μικρή καθυστέρηση σε σύγκριση με τα δύο αμορτισέρ και άψογη προοδευτικότητα.

Η πρόσφυση του πίσω τροχού. είναι μια νέα εμπειρία. Θετική. Το γρανάζι κίνησης είναι πάνω στον άξονα του ψαλιδιού και η αλυσίδα είναι πάντα τεντωμένη.

Άσχετα με το πόσο έχει συμπιεστεί η ανάρτηση, ή θέση γραναζιού μπρος (κίνησης) και πίσω (τροχού) είναι στην ίδια σταθερή σχέση μεταξύ τους.

΄Έτσι. δεν υπάρχουν ανεβοκατεβάσματα στην απόδοση κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. πράγμα που Βοηθάει αφάνταστα τον οδηγό.

Στον κόσμο του τράϊαλ παγκόσμια. πολύ λίγες μοτοσυκλέτες έχουν εμφανιστεί με δισκόφρενο στον πίσω τροχό. Ποια τα πλεονεκτήματά του;

Μικρότερο µη αναρτώμενο βάρος, ευκολότερη συντήρηση και αποτελεσματικότητα. Η Lefas 370 μπαίνει στο πάνθεον αυτών των ελάχιστων εξωτικών μοτοσυκλετών. Με έναν πανέξυπνο τρόπο το προφυλαγμένο μικρό δισκόφρενα, Βρίσκεται στερεωμένο τεράστιο ψαλίδι και όχι στον τροχό. Πλήρη αίσθηση στο πεντάλ που χρειάζεται λογική δύναμη, έχει μεγάλη αποτελεσματικότητα και δεν μπλοκάρει. Το εμπρός φρένο (ταμπούρο ανάποδο-από Bultaco) έχει κι αυτό καλή απόδοση.

Λόγω της σχεδίασης του κινητήρα οι μπροστινοί σωλήνες του σκελετού έχουν έρθει πιο πίσω. σε σύγκριση με τις συµβατικές τράϊαλ. Αυτό δίνει στην 370 το μεγάλο πλεονέκτημα να περνάει βράχους όπου όλες οι άλλες θα έβρισκαν στην ποδιά

Το ντεπόζιτο που είναι από αλουμίνιο και θαυμάσια κατασκευασμένο. Είναι μαζεμένο, µικρό και φτιαγμένο έτσι ώστε να μην εμποδίζει καθόλου τον οδηγό στους επιτόπιους ελιγμούς.

Η Λέφας 370 είναι μια μοτοσυκλέτα ασυνήθιστη που ο οδηγός χρειάζεται λίγο χρόνο μέχρι να συνηθίσει η συμπεριφορά της. Είναι η μοναδική ελληνική μοτοσυκλέτα. Έχει πολλά ισχυρά σημεία και λίγα ασθενή που εύκολα θα βελτιωθούν.

4 Likes

Μπραβο ρε φιλε. Τωρα ειναι καλητερα

Είναι πολύ γαμάτο και το δεύτερο αλλά δεν είχα την υπομονή και τον χρόνο να το κάνω.

Εγώ από την λαχτάρα μου το είχα διαβάσει από το κινητό :stuck_out_tongue_winking_eye:
Έβαλα λινκ από την πηγή αλλά είναι από φωτογραφίες χρονολογίού χωρίς να φαίνεται το αρχικό ποστ στο φουμπου,αν υπάρχει ‘θέμα’ να ψάξω αύριο να το βρω.

Νομίζω ότι είμαστε εντάξει :+1: