Ρύθμιση αναρτήσεων - SAG και άλλα

Σκέφτηκα να ανοίξω ένα θέμα για να συζητάμε εδώ τα περί ρύθμισης των αναρτήσεων μας αλλά και να διατυπώνουμε απορίες, προβληματισμούς και οτιδήποτε γύρω από της αναρτήσεις.

Ξεκινώ γράφοντας λίγα πράγματα για τη ρύθμιση του SAG (όπου νομίζετε πως μπορείτε να προσθέσετε πληροφορίες ή να με διορθώσετε θα είναι χρήσιμο). Γύρω από αυτό το θέμα με βοήθησε ο Δημήτρης @surikenjim o οποίος φώτισε πολλά σκοτεινά σημεία που είχα στο μυαλό μου σε σχέση με τη ρύθμιση των αναρτήσεων.

Κυκλοφορούν δεκάδες πληροφορίες γύρω από το θέμα της ρύθμισης του SAG αλλά και πάλι συνήθως μετά την ανάγνωση δεν έχουμε “καλυφθεί” πλήρως. Θέλω να πω πως τα περισσότερα κείμενα μας εξηγούν τι είναι Στατικό ή Δυναμικό SAG αλλά… δε μας λένε τελικά πως θα υπολογίσουμε ποιο είναι το σωστό SAG για τη “δική μας” μηχανή…

Απάντηση: Ένας μπούσουλας είναι πως το σωστό SAG είναι όταν το Δυναμικό SAG καταλαμβάνει περίπου το 1/3 (33 με 35%) της συνολικής διαδρομής της ανάρτησης και το Στατικό SAG άλο 1/3 του Δυναμικού SAG.
Στις street μηχανές συνήθως ορίζεται στο 30% της συνολικής διαδρομής γιατί αυτή είναι σημαντικά μικρότερη.

Η πρώτη γενική πληροφορία που θέλω να δώσω είναι πως το SAG ρυθμίζεται με την προφόρτιση των ελατηρίων των αναρτήσεων.
Συνήθως (δηλ. σχεδόν πάντα) η πίσω ανάρτηση, ακόμη και αν λείπουν οι ρυθμίσεις απόσβεσης επαναφοράς και απόσβεσης συμπίεσης έχει τη ρύθμιση της προφόρτισης του ελατηρίου.

Η ρύθμιση του συνολικού SAG της μηχανής (δηλ. εμπρός και πίσω ανάρτησης) γίνεται μια δύσκολη άσκηση όταν απουσιάζει η ρύθμιση προφόρτισης των μπροστινών ελατηρίων (σε αυτή τη περίπτωση κρίνεται απαραίτητη η χρήση αποστατών συγκεκριμένου ύψους).

Οπότε… για μη μπερδευτούμε και “χαθούμε”, εδώ θα ασχοληθούμε με τη ρύθμιση του SAG της πίσω ανάρτησης γιατί το θέμα είναι να καταλάβουμε το νόημα της όλης διαδικασίας. Αν καταλάβουμε το νόημα τότε αντίστοιχα θα λειτουργήσουμε και για το μπροστινό.

Πάμε λίγο σε κάποιες ορολογίες και παραλλαγές του όρου SAG για να καταλαβαίνουμε για τι πράγμα μιλάμε.

Ας δώσουμε 3 τύπους:

S1 = Είναι το SAG που προκύπτει από την απόσταση μεταξύ του άξονα του πίσω τροχού και ένα σταθερό σημείο στο πίσω φτερό μετρώντας εντελώς κάθετα (βάζουμε ένα σημαδάκι) ενώ η μηχανή είναι ανεβασμένη πάνω σε ένα αναβατόριο (η ανάρτηση της μηχανής είναι σε πλήρη έκταση).

S2 = Είναι το Στατικό SAG που προκύπτει από την ίδια μέτρηση μόνο που τώρα η μηχανή είναι στο έδαφος χωρίς αναβάτη σε όρθια θέση (ανάρτηση συμπιεσμένη μόνο από το βάρος της μηχανής).

S3 = Είναι το Δυναμικό SAG που προκύπτει από την ίδια μέτρηση μόνο που τώρα η μηχανή είναι στο έδαφος και ο αναβάτης πάνω στη μηχανή με πλήρη ένδυση και εξοπλισμό.

Πολλοί πιστεύουν -σε αντίθεση με τη φωτογραφία- πως η μέτρηση αυτή πρέπει να γίνεται με τον αναβάτη όρθιο πατώντας μόνο στα πατητά του σε φυσική θέση.

Όταν ρυθμίσουμε σωστά τη προφόρτιση του ελατηρίου θα δούμε πως ο τύπος S1-(S2+S3)/2 θα μας δώσει περίπου 33 με 35% της επιθυμητής διαδρομής για το Δυναμικό SAG.

Παράδειγμα:
Οι δικές μου αναρτήσεις έχουν και εμπρός και πίσω την ίδια διαδρομή, δηλαδή 270mm. Το θέμα είναι πως η μπροστινή μου ανάρτηση ΔΕΝ έχει ρύθμιση της προφόρτισης του ελατηρίου.

Πίσω ανάρτηση:
Το S1 μου ήταν 655mm
Το S2 μου ήταν 615mm
Το S3 μου μετά τη ρύθμιση που κάναμε με τον Δημήτρη @surikenjim ήταν 555mm

Αφαιρώντας τα 655 από τα 555mm έχουμε 100mm που είναι το 37% της συνολικής διαδρομής. Νούμερο αποδεκτό, δεδομένου ότι δεν έχω πάντα όλο τον εξοπλισμό μαζί μου.

Το 33 με 35% είναι τα 90 με 95mm που θα ήταν η τέλεια ρύθμιση.

Ελπίζω να βοήθησα.

5 Likes

Χμμμ,40mm στατικο,κομματακι μεγαλο μου φαινεται

1 Like

Πες μου την άποψη σου Δημήτρη @KORAX.

Δεν το πιάνω…

S1-(S2+S3)/2 = 655 - (615 + 555)/2 = 655 - 1170/2 = 655 - 585 = 70

Όμως 70/655 = 10%

Κάτι δεν έχω καταλάβει καλά μάλλον… :thinking:

Το στατικο ειναι συνηθως (γιατι υπαρχουν διαφορες αναλογα τον τυπο εδρασης της αναρτησης) στα 30-35mm για εντουρο και 20-25mm για ΜΧ.
Το δυναμικο παιζει απο 90mm εως και110mm αναλογως το στυλ οδηγησης του αναβατη(αν ειναι ροπατος η screamer).
Προφορτιζουμε το ελατηριο ωστε να πετυχουμε το δυναμικο και κατοπιν ελεγχουμε το στατικο,εαν ξεφευγει περισσοτερο απο 3mm εκτος οριων τοτε θελουμε αλλο ελατηριο για τα κιλα μας.

ΥΠΟΨΙΝ οτι τα παραπανω ισχυουν για την μεγιστη αποδοση της αναρτησης, η οποια ειναι απαραιτητη ΕΦΟΣΟΝ ξερουμε να δουλεψουμε το σωμα μας πανω στην μοτο, δηλαδη απαραιτητη στους αγωνες η σε επιπεδα οδηγησης Ανω του μεσου ορου.

Εξηγουμε και μην με βαρεσετε, σε συνηθη (χαμηλα) επιπεδα αναβατων, οι αψογα ρυθμισμενες αναρτησεις, τα ελατηρια, οι βελτιωσεις κλπ κλπ, δεν προσφερουν, ισως και να χειροτερευουν τα πραγματα.
Δεν θελω να υποβιβασω κανεναν, μονο να βοηθησω. Πιστευω οτι πρωτα πρεπει να δουλεψουμε την τεχνικη μας και να αφησουμε τα ψιλα γραμματα για αργοτερα, καθε φορα που η μηχανη γλυστραει η αναπηδα ας ψαξουμε να βρουμε τι κανουμε εμεις λαθος και οχι τι πρεπει να αλλαξουμε στην μηχανη.

Εδώ διαφωνώ Δημήτρη. Θέλω να πω, ότι από σωστά ρυθμισμένες αναρτήσεις δεν κινδυνεύει κανείς. Αντίθετα όμως από λάθος ρυθμισμένες αναρτήσεις μπορεί πολύ άνετα να φας τα μούτρα σου.

Για μένα γενικά η ρύθμιση των αναρτήσεων είναι κάτι το οποίο μου φαίνεται εξαιρετικά δύσκολο. Όσες φορές έχω προσπαθήσει να το κάνω έχω βρεθεί με αναρτήσεις που με κάνουν να κινδυνεύω. Για αυτό το έχω προσπαθήσει μόνο 2 φορές. Και τις δύο μόλις κατάλαβα ότι έχω κάνει πάλι μ@λ@κι@ επανέφερα τις εργοστασιακές ρυθμίσεις.

Η πρώτη ήταν όταν μόνος μου προσπαθούσα να δω αν μπορώ να βελτιώσω την απόσβεση γιατί είχα τον πίσω στον αέρα σε κάθε σαμαράκι. Η δεύτερη ήταν όταν προσπαθήσαμε να ρυθμίσουμε το SAG με τον Μήτσο.

Πάντως είναι πολύ ενδιαφέρον θέμα. Η αλήθεια είναι ότι οι σωστά ρυθμισμένες αναρτήσεις μπορεί να σε σώσουν από πολλές τούμπες, εκτός του ότι βέβαια ευχαριστιέσαι την οδήγηση πολύ περισσότερο.

@pan Υπαρχει και η περιπτωση να ρυθμισες προς το καλυτερο το SAG και απλα να μην σου βγηκε σε σχεση με τον τροπο που οδηγεις,το σκεφτηκες αυτο?
Τεσπα,ο καθενας μπορει να εχει αποψη και ειναι σεβαστη,να βοηθησω ηθελα.
Θα βρεθουμε καποια μερα απο κοντα και θα χαρω να επιχειρηματολογησουμε γιατι ειναι δυσκολο απ το πληκτρολογιο.

1 Like

Εδώ το θέμα δημιουργήθηκε ακριβώς για την ανταλλαγή απόψεων. Κάθε άποψη -όσο πιο πολλές τόσο πιο καλά- μετά από φιλτράρισμα του αναγνώστη μπορεί να προσφέρει γνώση.

Καταλαβαίνω πως το λες Δημήτρη και συμφωνώ εν μέρει γιατί το έχω βιώσει σε άλλο τομέα που ασχολιόμουν. Συμφωνώ πως δε πρέπει να ψάχνουμε στο “μέσο” το τι μας φταίει αλλά συνέχεια να αναζητούμε τη δική μας βελτίωση ως χειριστές του μέσου. Υπάρχει βέβαια και μια άλλη σχολή που λέει πως πρέπει να είσαι σίγουρος πως το “μέσο” είναι σωστά ρυθμισμένο ώστε να μην υπάρχει αμφιβολία πως το πρόβλημα είσαι εσύ και να ψάχνεις τα λάθη σου.

Από την άλλη, τι είναι σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση; Σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση είναι αυτή που ταιριάζει με την οδήγηση μας αλλά και με το επίπεδο μας. Μια γενικά σφιχτή ανάρτηση απαιτεί γρήγορη οδήγηση για να δουλέψει αποδίδοντας το 100% των δυνατοτήτων της. Μια μαλακά ρυθμισμένη ανάρτηση θα είναι ξεκούραστη για τον αρχάριο.

Το SAG όμως έχει να κάνει κυρίως με τη ζυγισμένη συμπεριφορά της μηχανής σε κάθε τεραίν και κατά τη δική μου γνώμη είναι σημαντικό να είναι σωστό για κάθε επίπεδο αναβάτη.
Για έναν αρχάριο που ίσως δε μπορεί να αναγνωρίσει πότε η ανάρτηση βιάζεται ή αργεί δεν είναι τόσο σημαντικό να ασχοληθεί με τις αποσβέσεις. Αλλά καλό είναι -εάν είναι εφικτό- το SAG να είναι σωστά ρυθμισμένο.

Εγώ μετά τη ρύθμιση του SAG είδα τεράστια διαφορά. Και φυσικά μαζί με τον Δημήτρη @surikenjim διαπιστώσαμε αμέσως πως χρειάζομαι ένα πιο σκληρό ελατήριο πίσω καθώς απέχω πολύ από τα 75 + 10 κιλά εξοπλισμού, που υπολογίζουν οι περισσότερες εταιρίες (ακόμη περισσότερο οι made in Japan). Παραδόξως το παράπονο που έχουν πολύ στο εξωτερικό για τη μπροστινή ανάρτηση (ότι είναι πολύ σφιχτή), φαίνεται να δουλεύει ιδανικά για εμένα.

Οπότε… όταν “κλάσει” η πίσω ανάρτηση μαζί με το σέρβις θα της πάρω κι ένα άλλο ελατήριο.

Ναι Γιώτη, δεν το έχεις καταλάβει καλά μάλλον…
Το 33 με 35% αφορά ποσοστό επί του συνόλου της διαδρομής της ανάρτησης σου και όχι την εξίσωση. Το αποτέλεσμα απλά πρέπει να συμπίπτει.

270mm διαδρομής σημαίνει 90mm Δυναμικού SAG (33%). Άρα πρέπει να γνωρίζεις τα specs της ανάρτησης που έχεις.

Οπότε αν το ελατήριο μου ήταν το σωστό (πιο σκληρό για να ανταπεξέλθει στα κιλά μου αλλά έχοντας την ίδια διαδρομή) θα έπρεπε οι τιμές να είναι 680 - (640 + 540)/2 = 680 - (1180/2) = 680 - 590 = 90mm

Από τεχνικής άποψης το πρώτο βήμα για την σωστή ρύθμιση των αναρτήσεων είναι το set up του sag για το βάρος του αναβάτη. Σε περίπτωση που οι μετρήσεις δείχνουν ότι χρειάζεται αλλαγή ελατηρίου/ ων, τότε αυτή είναι η αμέσως επόμενη ενέργεια μας. Το fine tuning με την βοήθεια των κλικ στις αποσβέσεις πολύ λίγα πράγματα θα δώσει αν απουσιάζουν τα ενδεδειγμένα ελατήρια που ταιριάζουν στον σωματότυπο μας. Και με τα κατάλληλα ελατήρια όμως η ρύθμιση του sag εξαρτάται και από τις προσωπικές μας προτιμήσεις. Προτιμώ να έχω λίγο μεγαλύτερο sag από το απολύτως σωστό με αναρτήσεις σχετικά μαλακές με γρήγορη επαναφορά. Η Αττική γη αποτελεί σκληρό έδαφος και καλύτερα να τερματίζει η ανάρτηση σε μερικά σημεία από το να κοπανιέμαι όλη την ημέρα πάνω σε πετρώδη και "τσιμεντένια" τερέν. Δεν έχω ούτε την ικανότητα ούτε τα χέρια του Jarvis, οπότε οι σφικτές αγωνιστικές ρυθμίσεις δεν μου κάνουν. Εξάλλου είναι κανόνας πως η ανάρτηση πρέπει να δουλεύει σε όλο το μήκος της διαδρομής της.

Η σειρά λοιπόν είναι:

  1. set up του sag για το βάρος μας

  2. Αλλαγή ελατηρίου/ων αν χρειάζεται

  3. Fine tuning με τα κλικ (όπου υπάρχουν) ανάλογα με το έδαφος και τις προσωπικές επιλογές

5 Likes

Την πεμπτη που συναντηθηκαμε με τον @KORAX, συζητησαμε και για αναρτησεις μεταξυ αλλων, ετσι ξαναφερα λιγο στο μυαλο μου τον προβληματισμο μου με τις αναρτησεις του drz.

Και επειδη για να γινουν σωστα ολα οσα λετε απο πανω και συζητησαμε με τον Δημητρη, πρεπει πρωτα να εχουμε στην μηχανη μας τα σωστα ελατηρια που αντιστοιχουν στο βαρος του καθενος μας, επεσα πανω στην race tech και στην σελιδα που εχει για να υπολογισει κανεις τι ελατηρια, λαδια κλπ θελει ο καθενας αναλογα με το μηχανακι του, την χρηση και τα κιλα του.

http://www.racetech.com/page/id/147

Επιλεγεις την μοτοσυκλετα σου…

Πας στον υπολογισμο…

Βαζεις τις αναλογιες σου 90-60-90 κλπ :heart_eyes::kissing_heart: και σου βγαζει τι ελατηρια χρειαζεσαι και αλλες λεπτομεριες

Θελω περισσοτερα κιλα και στο μπρος και στο πισω :persevere:

Ή θα πρεπει να κανω διαιτα

1 Like

Έλα ρε ωραίο site βρήκες Οδηγός επιλογής ελατηρίων ανάρτησης
:kissing_heart:

Μπραβο Κοτσιδα. Εισαι πιο μαγκας :stuck_out_tongue:

Η πιο οικονομική μετατροπή που μπορείς να κάνεις!!:stuck_out_tongue:

Αί μαρή πάνε κάνε δίαιτα

Ελατηρια θελω.

Τα κιλα μου ειναι μια χαρα τωρα σε αναλογια με το υψος μου.

Ζηλευετε τις αναλογιες μου και θελετε να με κανετε κοκκαλιαρη :fu::fu:

Άλλο μηχανάκι θέλεις αλλά δεν στο λέμε

Όλες οι αναλογίες σου είναι τέλειες :heart_eyes:

Αυτη η ζηλεια θα σας φαει ρπστμ

Racing type Motocross

:rofl:

Αυτες ειναι οι ρυθμησεις που εχει μονο του το σαιτ ρε χαμενε. δεν εβαλα εγω μοτοκρος