Σουζααααααααααααα....!

Ενα κειμενακι που πετυχα τυχαια, το βρηκα πολυ ενδιαφερον και ο τυπος εχει και ωραιο χιουμορ.
Το κειμενο πρεπει να εχει δημοσιευθει στο www.bikenet.gr οποτε οι κολογριες μπορει να το εχεται ξαναδιαβασει αλλα το βαζω εγω να υπαρχει.

Σούζα με δίκυκλο

Δημήτρης Τσαούσης

Στον 21ο αιώνα που ζούμε, όλοι οδηγούν αυτοκίνητο. Όσοι τυχόν δεν ξέρουν ακόμη να οδηγούν, μπορούν πολύ εύκολα να γίνουν οδηγοί αν παρακολουθήσουν μερικά μαθήματα σε κάποια σχολή οδηγών ώστε να αποκτήσουν το απαιτούμενο δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου.

Σχήμα 1 Η νεολαία οδηγεί το δίκυκλο με το δικό της τρόπο.

Ποδήλατο και μοτοσικλέτα όμως δεν οδηγούν όλοι. Όσοι έμαθαν να οδηγούν δίκυκλο μικροί, πρόλαβαν. Όσοι δεν έμαθαν μικροί, είναι πολύ δύσκολο να μάθουν ποδήλατο μεγάλοι, έστω και αν κάνουν μαθήματα σε κάποια σχολή οδηγών. Από αυτούς που οδηγούν δίκυκλο, μερικοί κάνουν και σούζες όπως οι οδηγοί του σχήματος 1.
Στη νεολαία, οι σούζες είναι πολύ διαδεδομένες και στα διάφορα blogs βρίσκεις συζητήσεις όπως αυτές που περιέχονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ. Στις συζητήσεις αυτές γίνονται αναφορές για την τεχνική που χρησιμοποιούν οι αναβάτες για να κάνουν σούζα, αλλά τονίζεται και η επικινδυνότητα του εγχειρήματος. Αξιοπρόσεκτες είναι και οι εκφράσεις που χρησιμοποιούνται σε αυτές τις συζητήσεις, καθώς και το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν οι «αθλητές» του είδους.
Εμείς μελετούμε την κίνηση του αναβάτη ενός δικύκλου, όταν κάνει σούζα, με αρκετές απλοποιήσεις. Θεωρούμε το σύστημα αναβάτη δικύκλου σαν μια ομογενή ράβδο, ενώ η πίσω ρόδα του δικύκλου έχει αντικατασταθεί από ένα αβαρή ιππέα, για να ξεπεράσουμε την περιστροφική κίνηση και να απλοποιήσουμε το πρόβλημα. Πιστεύουμε ότι η απλοποίηση αυτή δεν μειώνει την αξία της μελέτης, αλλά βοηθά να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον της μελέτης μας στη σούζα και στις δυνάμεις που επενεργούν στο δίκυκλο, όταν αυτό τρέχει με τον ιδιόμορφο αυτό τρόπο.
Δεν αναφέρουμε τίποτα για την αιτία που ισορροπεί το δίκυκλο όταν κινείται στις δυο του ρόδες. Το θεωρούμε γνωστό. Όμως δεν είναι. Πιστεύουμε αργότερα να μας δοθεί η ευκαιρία να μελετήσουμε διεξοδικά την ισορροπία του δικύκλου όταν κινείται. Προς το παρόν μελετούμε τι δυνάμεις απαιτούνται, ώστε το δίκυκλο να κάνει σούζα. Το παράρτημα θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε τους χειρισμούς, την ορολογία των αναβατών που επιδίδονται σ’ αυτό το είδος του αθλήματος και την αντιστοιχία των όρων των δικυκλιστών με την ορολογία της φυσικής.

Με αφορμή το νεοαποκτηθέν πόθο ενός φίλου, που φαίνεται στο σχήμα 3, αλλά και την ανάγκη διαλεύκανσης ενός τόσο καυτού θέματος… ιδού το τρίπτυχο της σούζας.

Προτού αναφέρουμε το οτιδήποτε να ξεκαθαρίσουμε κάτι… Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι για σηκώσεις μια μοτοσικλέτα. Κάθε ταχύτητα και κάθε στιλ σούζας απαιτούν διαφορετική τεχνική. Στόχος μας όμως δεν είναι το να αναλύσουμε το κάθε πιθανό συνδυασμό, αλλά να θέσουμε τις κατάλληλες βάσεις… τα υπόλοιπα, θα τα βρείτε μόνοι σας.
Οι μεταβλητές που επηρεάζουν τη σούζα και τον έλεγχο της, είναι αναρίθμητες. Μη περιμένετε να μάθετε ένα τρόπο και να μπορέσετε να τον μεταφέρετε αυτούσιο σε κάθε μοτοσυκλέτα που θα οδηγήσετε. Αυτή είναι και η τέχνη της σούζας… η συνεχώς μεταβαλλόμενη πρόκληση της μανούβρας αυτής.
Θα προσέξατε ότι χρησιμοποιείται ο όρος μανούβρα και όχι stunt (ελληνιστί: ακροβατικό κατόρθωμα). Ο όρος stunt υπονοεί ότι φλερτάρεις με τα όρια και ο κίνδυνος της αποτυχίας καραδοκεί συνεχώς. Μόλις αναπτυχθεί η δέουσα μαεστρία, ο χαρακτηρισμός stunt θα πρέπει να πάψει να χρησιμοποιείται μιας και η σούζα δεν θα έχει καμία απολύτως διαφορά από τους ελιγμούς μέσα στη κίνηση.
Υφάκι και στιλ για μια καλύτερη αρχή Είναι όμορφο το να είσαι εσύ αυτός που κρατά τον μπροστινό τροχό στον αέρα περισσότερο από όλους στη παρέα. Έρχεται όμως ένα σημείο που η απόσταση δεν έχει σημασία. Μόλις σπάσεις το φράγμα του χιλιομέτρου ξανά και ξανά και ξανά και ξανά… η απόσταση χάνει τη σημασία της και ουσιαστικά μπορείς να συνεχίσεις για πάντα. Ίσως χρειαστεί να μάθεις να στρίβεις στον αέρα αλλά δεν είναι και τόσο δύσκολο.
Μέχρι να φτάσεις σε αυτό το επίπεδο όμως, υπάρχουν τρόποι για να κάνεις το κόσμο να νομίζει ότι όντως μπορείς. Ο πιο εύκολος, ανέξοδος, γρήγορος αλλά και κοινός τρόπος είναι τα ψέματα. Αυτό το αντιπροτείνω πάντως γιατί και σούζες δε θα μάθεις να κάνεις και θα σε πάρουν με τα γιαούρτια μόλις το καταλάβουν. Ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος είναι το στυλ. Δε μιλάμε για φαντεζί δερμάτινα και replica κρανάκια… αλλά για στιλάτες σούζες.
Πολλοί προτιμούν τις όρθιες σούζες (stand-up wheelies) οι οποίες ή θα είναι απίστευτες ή απαράδεκτες και το πρόβλημα έγκειται στο ότι οι περισσότεροι προσπαθούν να καλύψουν τη μέγιστη δυνατή απόσταση. Ξέχνα τις αποστάσεις, αυτές θα έρθουν σταδιακά και πρέπει να είσαι υπομονετικός γιατί αλλιώς θα τεστάρεις την αντοχή του μπουφάν και θα κλαις υποπλαίσιο και πλαστικά. Οι καουμπόικες stand-up wheelies που κυριαρχούν σε περιοδικά και δρόμους είναι επιεικώς απαράδεκτες μιας και βροντοφωνάζουν έλλειψη εμπιστοσύνης. Στάσου ψηλά και αγέρωχα να μπορεί ο κόσμος να σε δει. Ίσιωσε τα πόδια και γείρε προς τα πίσω. Στρίψε λιγάκι το μπροστινό και βγες λίγο προς τα έξω. Σε αυτά πρέπει να επισημάνεις τη προσοχή σου γιατί αν φαίνεσαι εντυπωσιακός τότε όλοι νομίζουν ότι είσαι και καλός!
Το ίδιο ισχύει και για τις κανονικές - καθιστές σούζες. Στρίψε το μπροστινό και βγες στο πλάι. Έτσι δημιουργείται η εντύπωση ότι ο μπροστινός τροχός είναι πολύ πιο ψηλά από ότι πραγματικά είναι, και ότι έχεις τη προσοχή σου αλλού και είσαι τρομερά άνετος πάνω στη σούζα σου.
Τώρα που θέσαμε τις βάσεις και τις αρχές μας και μπήκαμε στη πρίζα να επιδωθούμε σε επανειλημμένες ανορθώσεις του εμπρόσθιου τροχού χάριν επιδείξεως… πάμε να δούμε τα πώς και τα γιατί και σίγουρα θα εκπλαγείς.
Σημείωση: το τρίπτυχο της σούζας είναι βασισμένο στα λεγόμενα του Big Dave στο SuperBike Αυγούστου 2002.

Τα πάντα εξαρτώνται από το σωστό έλεγχο του γκαζιού. Αυτός είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για γλυκές και ελεγχόμενες σούζες.
Τα απότομα ανοίγματα-κλεισίματα του γκαζιού και το κυνήγι των στροφών (rpm) είναι η πιο συνηθισμένη “τεχνική” για αυτούς που ήδη μπορούν και σηκώνουν το μπροστινό. Όμως ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, από τη στιγμή δηλαδή που ακόμη το μπροστινό πατά γερά στην άσφαλτο.
Οι ικανότητες αλλά και η καμπύλη εκμάθησης διαφέρουν από αναβάτη σε αναβάτη και θεωρείται δεδομένο ότι υπάρχει η σχετική άνεση πάνω στη μοτοσυκλέτα. Αν ακόμη δυσκολεύεσαι στη κίνηση μέσα στη πόλη και η τυπική αναστροφή φαντάζει βουνό… ας σοβαρευτούμε και ας κόψουμε τις βιασύνες γιατί υπάρχουν άλλες προτεραιότητες.
Τα Πρώτα Σκιρτήματα Η έντονη επιτάχυνση είναι ο ευκολότερος τρόπος για να εξοικειωθείς με την αίσθηση που αφήνει το μπροστινό όταν ελαφραίνει. Κανείς δεν έμαθε να πετά το μπροστινό στον αέρα χωρίς να περάσει από αυτό το στάδιο. Σε μικρότερες μοτοσυκλέτες -600, 750 και τα σχετικά- το απότομο άνοιγμα του γκαζιού μέχρι το στοπ (τέρμα) είναι απαραίτητο. Προσοχή όμως εάν είστε με τίποτε Blade, GSX-R 1000, R1 και RSV-Mille. Τα κτηνάρια αυτά θα σας τραβήξουν τέτοιο καπάκι που θα είναι όλο δικό σας και θα κάνετε χρόνια να το ξεχάσετε (…και ξεπληρώσετε).
Από εντελώς σταματημένος ρολάρεις απαλά και ήρεμα τη μοτοσυκλέτα μέχρι τα 10 - 15km… και απλά ανοίγεις το γκάζι σα να σε κυνηγά ο χάρος να σου πάρει το κεφάλι! Όμως δε κοιτάς το Χαρούλι στους καθρέφτες αλλά το στροφόμετρο, και όπως οι στροφές ανεβαίνουν έτσι και ο μπροστινός τροχός θα πάρει την ανιούσα.
Στις μικρότερες μοτοσυκλέτες το σήκωμα θα αρχίσει κάπου πλησιάζοντας τα κόκκινα, και θα φτάσει καμιά 15άρα πόντους πάνω από το έδαφος. Ο κόφτης είναι εκεί για ένα λόγο και ήρθε η ώρα να κάνει τη δουλειά του, μην τον φοβάσαι, μη τον λυπάσαι και χτύπησέ τον άφοβα (τον κόφτη ε!). Η δραστική παρέμβασή του θα κατεβάσει το μπροστινό και μη φοβάσαι, το μοτέρ δε παθαίνει τίποτα!
Εάν είσαι με κάποιο από τα προαναφερθέντα κτηνάρια τώρα πρέπει να είσαι ήδη ανάσκελα και να θαυμάζεις το γυαλιστερό σου καμάρι καθώς μετατρέπεται σε άχρηστα ανταλλακτικά. Αυτό συμβαίνει όταν έχεις γκάζια… ο μπροστινός σηκώνεται ευκολότερα και δεν χρειάζεται να λυσσάς το μοτέρ. Και εδώ ερχόμαστε στο σωστό έλεγχο του γκαζιού.
Τον πρώτο καιρό, η αντίδραση στο ελάφρωμα του μπροστινού θα είναι πάντα η ίδια. Το κλείσιμο του γκαζιού για να κατέβει ο τροχός είναι η φυσική αντίδραση. Το βασικότερο είναι να μην απογοητευόμαστε και να ακολουθούμε τη χρυσή συμβουλή. Εξάσκηση!
Νιώσε άνετα με αυτή τη νέα αίσθηση και απόλαυέ τη όσο κρατάει, τέτοια έκρηξη αδρεναλίνης δε βρίσκεται εύκολα και δε πρόκειται να μείνει για πολύ. Το καλό είναι ότι η αίσθηση αυτή θα σε κρατήσει αφοσιωμένο και συγκεντρωμένο, δύο πολύ σημαντικά στοιχεία. Θα χρειαστεί λίγος καιρός αλλά αξίζει να μείνεις σε αυτή τη τεχνική μέχρι να αναπτύξεις τη δέουσα άνεση με τη μετέωρη αυτή αίσθηση του μπροστινού.
Τα λίγα εκατοστά φαντάζουν σα μέτρα στην αρχή και ένας πολύ εύκολος τρόπος για να καταλάβεις που βρίσκεσαι είναι να χώσεις κανά φιλαράκι να βιντεοσκοπήσει τις προσπάθειες. Δε θέλω όμως με το που θα βγεί η κάμερα να τσιτώσεις και να αρχίσεις τις υπερπροσπάθειες και τις ταρζανιές γιατί θα τα φας τα μούτρα σου…. ok?
Παρακολουθώντας το video από την άνεση του καναπέ, θα συνειδητοποιήσεις ότι ο μπροστινός τροχός είναι πολύ χαμηλότερα από ότι αρχικά νόμιζες και δε διατρέχεις κανένα κίνδυνο, άσχετα αν ένιωθες ότι φλέρταρες με τα όρια…Συμβουλή, φρόντισε η μαμά να είναι στη θεία Τασία για μπιρίμπα γιατί έτσι και δει τα κατορθώματα του-της χαϊδεμένου-ης της… δε σε ξέρω, δε σε είδα…Σταματάει το διάβασμα εδώ και πάμε για συνεχή εξάσκηση για μια εβδομάδα!
Το Μετέωρο Βήμα Του Μπροστινού Τώρα ήρθε η ώρα να μάθεις πώς να ‘κουβαλάς’ το μπροστινό τροχό σωστά στον αέρα. Μέχρι τώρα, ο τροχός σηκωνόταν αλλά επέστρεφε στην άσφαλτο γρηγορότερα από ότι την άφησε…. Δε θέλω όμως να μου αποθαρρυνθείς τώρα, ίσως αυτό είναι και το πιο δύσκολο βήμα. Το να αναγκάσεις το σώμα σου να κάνει ακριβώς το αντίθετο από αυτό που σου φωνάζει η λογική, είναι απαιτητικό και πολύ παράξενο στην αρχή. Είναι όμως και το πιο απαραίτητο!
Το κόλπο είναι να μην κλείσεις το γκάζι εντελώς αλλά να το μετριάσεις. Μικρές διορθώσεις στο γκάζι κάνουν θαύματα! Όπως το μπροστινό αρχίζει και ανεβαίνει αργά και ήρεμα άρχισε να κλείνεις το γκάζι. Στη τελική, πάλι με κλειστό γκάζι θα καταλήξεις αλλά μέχρι να γίνει, η αίσθηση του να ‘κουβαλάς το μπροστινό στον αέρα’ θα ξεκινήσει να υπάρχει. Φυσικά και δε καταριέσαι τη κουλαμάρα σου που έκλεισες το γκάζι γιατί η απογοήτευση θα φέρει και το λάθος! Απλώς έχε στο μυαλό σου συνεχώς ότι πρέπει να κλείνεις το γκάζι σταδιακά… αργά…. ααααααααρρρρρρρρργγγγγγάάάάάάάάά…. Μπράβο. Σταματάει το διάβασμα εδώ και πάμε για συνεχή εξάσκηση για ένα μήνα!
Τι? Τι είπες Modivin? Τι θα κάνουμε με το συμπλέκτη? Τον ξεχνάμε φίλε… είπαμε, προχωράμε σιγά αλλά σίγουρα! Ακούω όμως παραπονάκια ότι ξεμένουμε από στροφές μιας και ο τροχός μένει στον αέρα μέχρι το κόφτη. OK, έφτασε η ώρα να πάμε στο επόμενο βήμα.
Σουζάρω ολέ! Έφτασε η ώρα να μιλήσουμε για το παίξιμο. Μη τρέχει όμως ο νους σου σε σεξουαλικά παιχνίδια και χαρούλες γιατί αναφέρομαι στο παίξιμο του γκαζιού.
Από το κόκκινο του στροφόμετρου μέτρα αντίστροφα 3-4,000rpm, κάπου εκεί βρίσκεται η περιοχή μέγιστης ροπής. Ναι, όλοι μπορεί να νοιαζόμαστε για τις ιπποδυνάμεις και τα γκάζια, αλλά η ροπή είναι αυτή που θα φέρει το τροχό στον αέρα Τι εννοώ με αυτό. Είσαι με το γκάζι στο (περίπου) 10%, σε λιγότερο από 1sec το μειώνεις λιγάκι (κάπου στο 7%) και μετά το ανοίγεις απότομα και κάπου στο (περίπου) 65%.
Πάμε και πιο αναλυτικά. Επιταχύνεις μέχρι εκείνο το ροπάτο κομμάτι των στροφών, γρήγορα μειώνεις το γκάζι περίπου ένα εκατοστό και απότομα το ανοίγεις πέραν του αρχικού (ροπάτου) σημείου. Έτσι συμπιέζονται τα πιρούνια και η έκταση τους, μαζί με τη ροπή του κινητήρα πετούν το τροχό στον αέρα. Θυμήσου ότι χρειάζονται μόνο μικρά και απαλά, αργά ανοίγματα και κλεισίματα (παιξίματα) του γκαζιού για να κρατήσουμε το τροχό στον αέρα…Ξανά το φιλαράκι με τη κάμερα θα φανεί χρήσιμο και εννοείται πως ισχύουν και τα ίδια ‘πρέπει’ και ‘προσοχή’!!! Τώρα ξέχνα ότι υπάρχει αυτό το κομμάτι, και πήγαινε να εξασκηθείς για ένα χρόνο. Σοβαρά μιλάω… 12 μήνες… έναν ολόκληρο χρόνο εξάσκησης. Και όταν νομίζεις ότι είσαι έτοιμος για το επόμενο βήμα… συνεχίστε την εξάσκηση, δε θα είσαι και τόσο έτοιμος.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της εξάσκησης, επικεντρώνεις τη προσοχή και τις προσπάθειές σου στο να φέρεις το μπροστινό ψηλά. Ακόμη πιο ψηλά. Όσο ψηλότερα είναι ο μπροστινός, τόσο περισσότερο βάρος κατανέμεται στον πίσω και -κατά συνέπεια- τόσο λιγότερο μπροστά. Όσο λιγότερο βάρος έχει το μπροστινό τμήμα της μοτοσυκλέτας, τόσο λιγότερο γκάζι (ασθενέστερη επιτάχυνση) θέλει για να κρατηθεί στον αέρα. Εκεί που παλιά έμενες από στροφές και το μοτέρ κρέμαγε, τώρα μπορείς να επιμηκύνεις το χρόνο αυτό πολύ περισσότερο και ουσιαστικά, με τις ίδιες στροφές, μπορείς να έχεις τον τροχό περισσότερη ώρα στον αέρα. Μια δευτέρα ή μια τρίτη θα σε πάει όπου θες… ούτε πίσω φρένα ούτε κόλπα, ούτε τίποτα! Απλώς σωστός έλεγχος του γκαζιού μιας και όταν ο μπροστινός είναι αρκετά ψηλά χρειάζεται μόνο 12% με 20% του γκαζιού για να μείνει εκεί.
Τι άκουσα? Θέλετε να μάθετε να αλλάζετε ταχύτητες στον αέρα? Δε χρειάζεται… γι’ αυτό ηρεμήστε και πάμε πάλι έξω για λίγη ακόμη εξάσκηση.
Σφήγκες, Μέλισσες και Τσιμπήματα Το επόμενο βήμα μας είναι να μάθεις να δουλεύεις το συμπλέκτη. Για να σηκώσεις τη μοτοσυκλέτα με τη χρήση του συμπλέκτη πρέπει πρώτα να έχεις άριστη αίσθηση στον έλεγχο του γκαζιού. Αλλά αφού αυτό το ξέρουμε ήδη (ναι μας πήρε 1 χρόνο, 1 μήνα και 1 εβδομάδα αλλά άξιζε ε?) μπορούμε να προχωρήσουμε.
Η χρήση του συμπλέκτη βοηθά στο να σηκωθεί η μοτοσυκλέτα νωρίτερα (σε αδύναμες μοτοσυκλέτες όμως είναι ο μοναδικός τρόπος) και δίνει περισσότερο χρόνο και στροφές για να βρεις το γλυκό εκείνο σημείο ισορροπίας. Το ότι βρίσκεσαι σε αυτό το σημείο θα το καταλάβεις εύκολα μιας και η μοτοσυκλέτα έχει πολύ ελαφριά αίσθηση και οι στροφές σταματάνε να ανεβαίνουν… η όλη μοτοσυκλέτα είναι μετέωρη και απλώς ισορροπεί χωρίς την ανάγκη να επιταχύνει.
Θυμάσαι που είπαμε ότι για να σηκωθεί η μοτοσυκλέτα παίζουμε με το γκάζι? Πρέπει να στο θυμίσω γιατί μετά από τόση εξάσκηση πρέπει να σου έχει γίνει δεύτερη φύση…Αντί λοιπόν για αυτό το στιγμιαίο παιξιματάκι του γκαζιού, τσίμπα το συμπλέκτη. Ως ‘τσίμπημα’ αναφερόμαστε στο στιγμιαίο, ελαφρύ και απότομο πατινάρισμα του συμπλέκτη έχοντας πάντα το γκάζι ανοιχτό. Για το πόσο βαθιά χρειάζεται να τραβηχτεί ο συμπλέκτης αρκεί ένα απλό πειραματάκι. Με τη μοτοσυκλέτα σταματημένη και χωρίς γκάζι, άσε απαλά το συμπλέκτη. Σε κάποιο σημείο (ανάλογα με τη μοτοσυκλέτα και τη ρύθμιση της μανέτας) η μοτοσυκλέτα θα αρχίσει να κινείται προς τα εμπρός, ή τουλάχιστον να προσπαθεί να κινηθεί. Τόσο βαθιά χρειάζεται να φτάσει ο συμπλέκτης τσιμπώντας τον. Να θυμάσαι πάντα ότι για το τσίμπημα του συμπλέκτη δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται περισσότερα από 2 ή 3 δάχτυλα. Αν μεταφέρεις όλα τα δάχτυλα στη μανέτα τότε με την απότομη επιτάχυνση δε θα υπάρχει σωστή λαβή από το τιμόνι / clip-on και θα χαλάσεις την ισορροπία σου.
Ακριβείς οδηγίες για το πόσο γκάζι και πόσος συμπλέκτης χρειάζονται είναι αδύνατο να δοθούν. Διαφορετικοί συνδυασμοί σχέσης, χιλιομέτρων, αναβάτη και μοτοσυκλέτας θέλουν και διαφορετικό ποσοστό γκαζιού-συμπλέκτη.
Θα μπορούσα να σου πω ότι απλώς επιταχύνεις δυνατά και με το που φτάνεις στο μέσο των στροφών τσιμπάς το συμπλέκτη… αλλά και από την άλλη μπορείς να κινείσαι με σταθερό γκάζι και να το ανοίξεις ταυτόχρονα με το τσίμπημα του συμπλέκτη…
Υπάρχουν διαφορετικές τεχνικές και απαιτήσεις και τα πάντα εξαρτώνται από το πώς βολεύεται ο καθείς. Αν όμως έχεις πάρει τα πράματα με τη σειρά τους, τώρα θα πρέπει να έχεις αναπτύξει τη δική σου αντίληψη και κατανόηση πάνω στο θέμα σούζα. Οπότε μπορείς εύκολα και μόνος σου να βρεις το σωστό συνδυασμό.
Σημείωση: το τρίπτυχο της σούζας είναι βασισμένο στα λεγόμενα του Big Dave στο SuperBike Αυγούστου 2002.
Το κομμάτι αυτό αποτελεί το τρίτο και τελευταίο μέρος του τρίπτυχου αναφοράς στη σούζα. Θεωρείται δεδομένο ότι για να φτάσεις σε αυτό το σημείο έχεις ήδη χτίσει μια ανεπτυγμένη αντίληψη και κατανόηση στο θέμα σούζα και είσαι ικανός να βγάλεις τα δικά σου συμπεράσματα για τα πώς και τα γιατί.
Πριν αρχίσεις τις κασκαντεριές αλλά και γενικότερα πρέπει να έχεις πάντα κατά νου ότι πρέπει να παίρνεις τα πράγματα ήρεμα και σιγά. Κανείς δεν έμαθε να κάνει σούζες σε μια μέρα. Οι βεβιασμένες καταστάσεις θα φέρουν τη καταστροφή γι’ αυτό ήρεμα και να χρησιμοποιείς το μυαλό και όχι τη τρέλα, τα κότσια και το τσαμπουκά. Πρέπει να έχεις πάντα το νου σου στο δρόμο και να τις τραβάς εκεί που σε παίρνει χωρίς να θέτεις τον εαυτό σου, τη μοτοσυκλέτα σου ή τρίτους σε περιττούς κινδύνους. Ειδικότερα μέσα στη πόλη έχε πάντα το νου σου για μπάτσους μιας και όσο καλή και να είναι η σούζα, χλωμό είναι να το εκτιμήσουν (εξαιρούνται οι τροχονόμοι στο Hilton).
Μανέτες και Κουμπώματα. Θα παρατήρησες ότι σε κανένα από τα προηγούμενα κομμάτια δεν έγινε η παραμικρή αναφορά για το πώς αλλάζουν οι ταχύτητες στον αέρα. Αυτό απλώς έγινε γιατί οι αλλαγές δεν είναι τόσο απαραίτητες όσο θέλει ο κόσμος να πιστεύει. Με σωστό έλεγχο του γκαζιού μπορούμε να κρατήσουμε τη μοτοσυκλέτα στον πίσω τροχό για μεγάλες αποστάσεις και χωρίς αλλαγές. Για να το δείς και χειροπιαστά, κούμπωσε μια δευτέρα, άνοιξε το γκάζι στο 15% με 20% και περίμενε μέχρι να κρεμάσει το μοτέρ. Είδες πόσο μακριά φτάσαμε? Ένα Supersport 600 για παράδειγμα μπορεί να καλύψει πάνω από 2,5km με μια 3η!!!
Οι αλλαγές όμως μπορούν να φανούν χρήσιμες και αν τις χρησιμοποιήσεις σωστά μπορείς να πάς και πιο μακριά αλλά και να κρατάς το μοτέρ σε πιο χαμηλές στροφές. Στον αέρα οι ταχύτητες αλλάζουν καρφωτές (χωρίς συμπλέκτη) μιας και διαφορετικά χάνεται πολύτιμος χρόνος. Για να συνηθίσεις στην αίσθηση μπορείς να εξασκηθείς στις καρφωτές έχοντας και τους 2 τροχούς στην άσφαλτο. Όπως πλησιάζεις το άνω τρίτο των στροφών, φέρε το πόδι σου στο λεβιέ και άσκησε πίεση. Πιέζεις τόσο όσο όταν κάνεις αλλαγή. Όταν θέλεις να αλλάξεις ταχύτητα απλώς κάνε ένα στιγμιαίο κοψιματάκι στο γκάζι και πριν το καταλάβεις η επόμενη σχέση έχει κουμπώσει.
Κατά τη διάρκεια της σούζας αλλάζεις τις σχέσεις πριν φτάσουν στα κόκκινα, με το ιδανικό σημείο να είναι οι αρχές του ανώτερου τρίτου των στροφών. Έτσι η καινούρια σχέση θα σε βρει στη γλυκιά ροπή και όχι στη νευρική ιπποδύναμη. Για καλύτερο έλεγχο της αλλαγής και της σούζας είναι προτιμότερο να κουμπώσεις την επόμενη σχέση καθώς το μπροστινό ανεβαίνει μιας και τότε έχει τη δικιά του φόρα προς πάνω και το στιγμιαίο κόψιμο του γκαζιού θα το επηρεάσει από ελάχιστα έως καθόλου.
Προσοχή: Εάν χάσεις αλλαγή στον αέρα και το μπροστινό ετοιμάζεται να σκάσει σα καρπούζι στη γυαλιστερή άσφαλτο, τράβα τη λεκάνη σου όσο το δυνατόν πιο πίσω! Έτσι θα μειώσεις τη καταπόνηση που θα υποστεί ο μπροστινός αλλά και θα γλιτώσεις τα αγαπημένα και ευαίσθητα γεννητικά σου όργανα. Εάν ξεχαστείς και δεν το κάνεις, με το που κατέβει ο μπροστινός σταμάτα στην άκρη αμέσως! Ο πόνος είναι τέτοιος, που μέσα σε 10sec τα μάτια θα βουρκώσουν, το σώμα θα διπλώσει και δεν θα έχεις δύναμη να πάρεις ανάσα… πόσο μάλλον να σταματήσεις στο επόμενο φανάρι. Ok, σου μιλάω εκ πείρας!
Ντεποζιτάτο Απλό | Tank-Wheelies Εδώ τα πράγματα είναι απλά. Αντί να είσαι καθισμένος στη σέλα, κάτσε στο ντεπόζιτο με τα ποδαράκια να ανεμίζουν στο αγέρι. Η μόνη διαφορά με τις κανονικές σούζες είναι ότι η διαφορετική θέση του σώματος ξενίζει λίγο στην αρχή, δε μπορείς να αλλάξεις ταχύτητες και πρέπει να πιέσεις τον κινητήρα παραπάνω για να σηκωθεί η μοτοσυκλέτα. Όπως και να έχει πάντως είναι πολύ αστείες και σπάνε τη μονοτονία. Προσοχή χρειάζεται στο τι φοράς. Το παντελόνι πρέπει να προσφέρει καλή πρόσφυση με το ντεπόζιτο γιατί εάν δεν, τότε αργά ή γρήγορα θα βρεθείς ξανά στη σέλα.
Οι Καμαρωτές | Stand-Up WheeliesΓια τις όρθιες σούζες υπάρχουν δύο βασικοί τρόποι για να ξεκινήσεις… όπως και να έχει όμως, στόχος σου είναι να φτάσεις σε τέτοια θέση που να είσαι όρθιος, με τα πόδια τεντωμένα, το σώμα προς τα πίσω και το στιλάκι σου χαλαρό και cool!
(1) Σηκώνεις τη μοτοσυκλέτα κανονικά και μόλις ισορροπήσει σηκώνεσαι και εσύ. Προσοχή, ποτέ μα ποτέ δεν θα τραβήξεις το τιμόνι / τα clip-on για να σηκωθείς! Αν κάνεις κάτι τέτοιο θα πάρεις αγκαλιά τη μοτοσυκλέτα και θα πάτε παρεούλα για ξάπλες. Μεταφέρεις το βάρος σου μέσω των μαρσπιέ. Το μόνο αρνητικό της τεχνικής αυτής, είναι ότι είναι εύκολο να χάσεις την ισορροπία σου κατά τη μετάβαση και να γείρεις στο πλάι, ενώ είναι δύσκολο το να έρθεις προς τα πίσω μιας και δημιουργείται η τάση να αγκαλιάσεις το ντεπόζιτο με τα πόδια χαλώντας το στιλάκι.
(2) Σηκώνεσαι όρθιος, βολεύεσαι και σφίγγεις τη μοτοσυκλέτα με τα πόδια. Από αυτή τη θέση σηκώνεις τη μοτοσυκλέτα σου κανονικά. Προσοχή γιατί λόγω της θέσης του σώματος, το μπροστινό είναι πιο ελαφρύ και η μοτοσυκλέτα σηκώνεται πιο εύκολα. Το καλό είναι ότι από αυτή τη θέση, το σήκωμα είναι πιο εύκολο αλλά η όρθια αρχική θέση μπορεί να ξενίσει λιγάκι μέχρι να τη συνηθίσεις.
Από την όρθια σούζα μπορούν να αρχίσουν τα πανηγύρια βγάζοντας πόδια, ανεβαίνοντας στη σέλα, γυρνώντας στο πλάι και τα σχετικά. Πριν δοκιμάσεις οτιδήποτε τέτοιο πρέπει πάντα να θυμάσαι ότι πρέπει να προσέχεις έτσι ώστε το βάρος σου να είναι κατανεμημένο σωστά. Αν για παράδειγμα φέρεις το δεξί πόδι μαζί με το αριστερό, τότε πρέπει να ρίξεις το κορμό προς τα την αντίθετη κατεύθυνση για να ισοσταθμίσεις τις μάζες. Εάν δεν το κάνεις, το μονόπλευρο φορτίο στο αριστερό μαρσιπιέ θα γείρει τη μοτοσυκλέτα και θα προσφέρει μια εντυπωσιακή τούμπα.
Ντεποζιτάτο Σύνθετο | Over-The-Bar Wheelies Εντυπωσιακή παραλλαγή των tank-wheelies. Κάθεσαι στο ντεπόζιτο και φέρνεις τα πόδια πάνω από το τιμόνι / clip-on. Με 1η τσιμπάς το συμπλέκτη και σηκώνεις τη μοτοσυκλέτα. Για να σηκωθεί σωστά θέλει αρκετή πίεση μιας και όλο το βάρος σου βρίσκεται πάνω από το μπροστινό τροχό. Κατά το σήκωμα σφίγγεις ωμούς, πλάτη και κοιλιακούς, εάν δεν το κάνεις η αδράνεια θα σε παρασύρει προς τα πίσω κάνοντάς σε να χάσεις τον έλεγχο του γκαζιού. Με το που ξεκινά να σηκώνεται η μοτοσυκλέτα, χουφτώνεις περισσότερο γκάζι για να έρθει ψηλά και από εκεί και μετά ισχύουν οι ίδιες αρχές με τη κανονική σούζα. Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω της αφύσικης θέσης, ο έλεγχος της μοτοσυκλέτας με το σώμα είναι αρκετά πιο δύσκολος και απαιτείται πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια στο γκάζι μιας και το παραμικρό λάθος παίξιμό του, θα στείλει το τροχό κατευθείαν στην άσφαλτο. Για ευνόητους λόγους προτιμούνται τα γυμνά αλλά εάν η μοτοσυκλέτα έχει φέρινγκ βεβαιώσου ότι υπάρχει βάση για τη ζελατίνα. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει κινδυνεύεις να σπάσεις όλο το μούτρο του φέρινγκ. Α! σε περίπτωση που το παρακάνεις, το ντεπόζιτο θα χάσει το αρχικό καμπύλο σχήμα του και θα πάρει αυτό των οπισθίων σου…
Γαμώτ’ Γαμώτ’ Ουάου! | Slow Wheelies. Οι slow-wheelies ή καντήλια αποτελούν ένα από τα δυσκολότερα εγχειρήματα. Ξεκινάς (συνήθως) με 1η και λίγα χιλιόμετρα (περίπου 30), και φρενάρεις απαλά μόνο με το πίσω για να δεις πόσο φρένο θα χρησιμοποιήσεις. Τινάζουμε τη μοτοσυκλέτα στον αέρα και ταυτόχρονα μειώνεις (περίπου στο μισό) τη πίεση του φρένου. Κρατάς το γκάζι σταθερό και όπως η μοτοσυκλέτα έρχεται σχεδόν κάθετα, αντί να κλείσεις το γκάζι, πιέζεις περισσότερο το πίσω φρένο. Το ύψος της σούζας το καθορίζεις από τη πίεση που ασκείς στο φρένο, λιγότερο φέρνει τη μοτοσυκλέτα πιο πίσω ενώ περισσότερο τη ρίχνει. Το βασικότερο σημείο είναι να έχεις το γκάζι πάντα σταθερό ενώ οι μετρ του είδους παίζουν λίγο και με το συμπλέκτη για να μετριάσουν τη κίνηση της μοτοσυκλέτας. Δύο σημεία χρήζουν προσοχής. Το πρώτο είναι η χαμηλή ταχύτητα που κάνει πολύ δύσκολη την ισορρόπηση της μοτοσυκλέτας, εκεί ξεχωρίζουν και αυτοί που ξέρουν να δουλεύουν το σώμα τους για να επαναφέρουν τη μοτοσυκλέτα στην όρθια θέση. Το δεύτερο είναι ότι εάν το παρακάνεις, η μοτοσυκλέτα θα βρει στην άσφαλτο και… αντίο φαναράκια, αντίο ουρά, αντίο εξάτμιση, για σας ανταλλακτικά…
Σημείωση: το τρίπτυχο της σούζας είναι βασισμένο στα λεγόμενα του Big Dave στο SuperBike Αυγούστου 2002.

2 Likes

Εγω που δεν το χω διαβασει δεν ειμαι κολογρια :sunglasses::rofl::stuck_out_tongue_winking_eye:,ωραιο παντως

Κάγκουρες παντού ρπστμ …

1 Like

Έλα @Mitch τώρα και σε βίντεο

Εγώ λέω μιας και πιάνουν τα χέρια του να φτιάξει κάτι τέτοιο :upside_down_face:

1 Like

Φοβερή ιδέα! Βοηθητικές ρόδες, ότι πρέπει για να μάθει να οδηγάει!

Καρχιες νομίζεται οτι τωρα που δεν εχω μεκανακι θα κανετε οτι θελετε???

Θα σας πατησω στο σβερκο με τον τρακτορα…:sunglasses:

:love_you:

Άσε τον τράκτορα στην ησυχία του λέμε!
Αν θες να κάνεις προπόνηση μπορείς να πάρεις το μηχανάκι του Γιώργου, του Γιώτη, του Πάνου που κάνουν για τέτχοια πράματα…
(Το δικό μου αν και θα ήθελα ΠΑΡΑ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ να στο δώσω, δεν γίνεται γιατί έχει σκασμένο λάστιχο).
(Και δεν φτιάχνει).
(Και θα το αφήσω έτσι μέχρι να φτιάξεις το μηχανάκι σου :stuck_out_tongue_closed_eyes: )

1 Like

Κι εγώ θα ήθελα να του το δώσω ρε γμτ αλλά ούτε το δικό μου κάνει, το γράφει στο μάνουαλ στις οδηγίες ασφαλείας.

1 Like

Ευτυχώς που υπάρχουν άλλα 2 για να διαλέξει…:roll_eyes:

Αεί σας οικτίρω, ποταπα ανθρωποειδή.

Παρτε τα παπια σας και χωστε τα βαθιά, στον πάτο…των γκαραζ σας

Δε σας εχω αναγκη.

Έγινε φορτηγατζης κι αυτός, πάει…

:sunglasses:

Ήταν θέμα χρόνου… μπόξερ αφού.

Μητσο παιζουν και δυο ΤΑ στην παρεα αλλα δεν στα δινουμε γιατι …δεν κανουν σουζα :joy:

Εγώ θα στο έδινα τον εξαρ αλλά έχασα τα κλειδιά του :lying_face:

@Mitch τσίμπα το

Μη παίρνεις κι όρκο…

Αυτό δεν ήταν σούζα με τρανσαλπ…ΑΥΤΟ είναι σούζα με τρανσαλπ
4194764475_e4d53164aa_z