Αντικατάσταση γραναζιών / αλυσίδας και των παρελκομένων γύρω από αυτά

Όπως καταλαβαίνετε από τον τίτλο εδώ θα συζητάμε ότι αφορά τα γρανάζια και την αλυσίδα κίνησης και όχι μόνο αλλά και διάφορες λεπτομέρειες που αφορούν τα ίδια και τα παρελκόμενα τους, όπως είναι η ασφάλιση συνδέσμου, η γλύστρα, ο οδηγός και κάποια πράγματα που πολλές φορές μπορεί να μας διαφεύγουν.

Πρόκειται να αντικαταστήσω την αλυσίδα μαζί με ένα σετ από γρανάζια που πήρα μόνος μου. Μια σπαζοκεφάλια ήταν ο αριθμός των δοντιών και το βήμα της μηχανής.

Η μηχανή μου από το εργοστάσιο φοράει γρανάζια με 13 δόντια μπροστά και 43 πίσω. Στην αντικατάσταση των ελαστικών που έκανα, το πίσω είναι λίγο μεγαλύτερο στο προφίλ του (120/90-18 αντί 120/80-18), πρόκειται για ένα Dunlop D606. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μακρύνει επιπλέον το βήμα της μηχανής (ελάχιστα).

Το θέμα είναι πως ήδη μου έλειπε λίγη ζωηράδα αλλά όταν έχεις μια μηχανή 250cc θες να διατηρήσεις την όποια ταξιδιωτική ικανότητα μπορείς να έχεις μέχρι να προσεγγίσεις τα “χώματα”…

Οπότε προσέγγισα το όλο ζήτημα συντηρητικά θέλοντας να δώσω μια κάποια ζωηράδα χωρίς όμως να χάσω μεγάλο κομμάτι από την όποια ταξιδιωτική ικανότητα μπορώ να επικαλεστώ για μία μηχανή των 250cc.

α) Επέλεξα να προσθέσω ένα δόντι στο μπροστινό γρανάζι και να το πάω στα 14 δόντια (από 13). Αυτό έγινε με σκοπό να εξοικονομήσω λίγη μοχλική ισχύ αφού το μπροστινό γρανάζι είναι αυτό που μεταφέρει την ισχύ σε όλο το σύστημα γραναζιών/αλυσίδας/τροχού.

β) Πρόσθεσα πέντε δόντια στο πίσω γρανάζι ανεβάζοντας το στα 48 δόντια (από 43). Εδώ σκοπός ήταν να αντισταθμίσω το ένα δόντι που πρόσθεσα στο μπροστινό αλλά και το μεγάλωμα του προφίλ του νέου ελαστικού (από το οποίο είμαι ικανοποιημένος και σίγουρος πως θα είναι η μόνιμη επιλογή μου).

γ) Η αλυσίδα έπρεπε να μακρύνει και από τα 108 links πήγε στα 112 links.

Το πλεονέκτημα είναι πως -εκτός της ζωηράδας- πλέον θα μπορώ να παίξω πιο εύκολα από κοντό σε μακρύ γρανάζωμα αλλάζοντας απλώς το μπροστινό γρανάζι.

Προέκυψε όμως η εξής απορία: Γιατί να μπω στη διαδικασία πριτσινώματος της αλυσίδας και να μην χρησιμοποιήσω σύνδεσμο με κλιπ ασφάλειας; Είναι δυνατό να μην είναι ασφαλές ειδικά σε μηχανές μικρής ή μέτριας ιπποδύναμης;

Η αλυσίδα που αγόρασα για καλή μου τύχη έχει μέσα κιτ για κούμπωμα της αλυσίδας με όποιον τρόπο θέλω. Εργαλείο για πριτσίνωμα της αλυσίδας δεν έχω οπότε σκεφτόμουν τη λύση της χρήσης της ασφάλισης της με το δίχαλο που δίνει. Όμως…

Ο υπάλληλος του καταστήματος από το οποίο προμηθεύτηκα την αλυσίδα μου είπε πως σε κάποια καθαρόαιμα η γλύστρα είναι επικίνδυνη να σκαλώσει η ασφάλεια και να ξεκουμπώσει (ξέρω τι θα σκεφτείτε κάποιοι τώρα αλλά σας προλαβαίνω λέγοντας σας ότι η μηχανάρα μου φοράει ότι και το F μοντέλο της Yamaha).
Από μια μελέτη που έκανα δεν μου προκύπτει αυτός ο κίνδυνος καθώς όντας η γλύστρα από την επάνω πλευρά η ασφάλεια κινείται με φορά που κάθε εμπόδιο τη σπρώχνει να “ασφαλίζει”. Ίσως εννοούσε τον οδηγό της αλυσίδας και όχι τη γλύστρα γιατί εκεί με τις ταλαντώσεις όντως υπάρχει κίνδυνος αν “βρει” την κατάλληλη στιγμή να την ξεκουμπώσει γιατί είναι στο κάτω τμήμα του ψαλιδιού και πλέον η ασφάλεια κινείται με ανάποδη φορά.

Γνώμες;

Προσωπικά μου έχει τύχει μία φορά να ξεκουμπώσει η ασφάλεια. Ήμανε δικάβαλος με τον Πήγασο και ταξίδευα στην εθνική γύρω στα 220. Η αλυσίδα ήταν σε πολύ καλή κατάσταση κι έβγαλα κάμποσες δεκάδες χιλ χλμ ακόμα. Δεν κατάλαβα ποτέ γιατί σκατά ξεκούμπωσε. Έσπασε ένα κομμάτι από το κάρτερ, εκεί που βιδώνει το προστατευτικό πλαστικό του μπροστινού γραναζιού. Έκανε κι ένα βαθούλωμα στην εξάτμιση, ευτυχώς όχι στο μπούτι της συνοδηγού μου. Η αλυσίδα έφυγε στην άσφαλτο και δεν σκάλωσε πουθενά. Δηλαδή ήμουν πολυυυυύ τυχερός.

Εξαιτίας αυτής της εμπειρίας μου δεν τα εμπιστεύομαι αυτά.

Οπότε από τότε χρησιμοποιώ περτσινωτά. Παλιά άφηνα τον μάστορα να το κάνει. Τα τελευταία χρόνια όμως το κάνω μόνος. Έχω χρησιμοποιήσει από κοπάνημα με βαρυά, μέχρι αυτά τα ειδικά εργαλεία των 30-40 ευρώ. Πολλές φορές όμως αναρωτιέμαι αν εμπιστεύομαι περισσότερο το περτσίνωμα με αυτά τα εργαλεία. Ο λόγος είναι γιατί είναι της πλάκας και δεν κάνουν καλή δουλειά, οπότε δεν έχω εμπιστοσύνη στην αλυσίδα μου.

Στην επόμενη που θα αλλάξω σκέφτομαι είτε να πάρω ένα καλό εργαλείο (δηλαδή να σκάσω 100+) είτε να πάρω και κρίκους με ασφάλεια για να βάλω αυτούς.

Με το DRZ πάντως δεν μου έχει τύχει να ξεκουμπώσει η ασφάλεια (πιο παλιά που έβαζα), όσο και αν την ταλαιπώρησα.

Καλά αυτό μου φαίνεται μάλλον απίθανο. Μπορεί όμως απλά να έχω άγνοια για το τι πράγμα εννοεί. Πάντως με αυτό που καταλαβαίνω καταλήγω εδώ που κατέληξες κι εσύ

Γιατί όντως αυτές η ασφάλειες μπαίνουν με το τυφλό σημείο να κοιτάει προς την φορά που περιστρέφεται η αλυσίδα.

Αυτό δεν παίζει. Όταν προχωράς η αλυσίδα κινείται αριστερόστροφα ή δεξιόστροφα αναλόγως από ποια μεριά είναι (στον Πήγασο είναι δεξιά :grin:). Αλλά με την ίδια φορά κινείται πάντα φυσικά.

Εχμ… μ@λακ!α είπα, έχεις δίκιο!

Παρόλα αυτά, επειδή αναφερόμαστε στο κάτω μέρος και εκεί οι ταλαντώσεις είναι υπαρκτές σκέφτομαι ότι μπορεί να συμβεί μια στραβή αν κάπου “κάπως” χτυπήσει η αλυσίδα πάνω στον οδηγό! Αν και δύσκολο μάλλον.

Πάντως ακόμη και με αυτό το δίχαλο/ασφάλεια χρειάζεται ένα μικρό πρεσάρισμα στα πλακάκια για να κουμπώσει σωστά. Μου το επεσήμανε και ο υπάλληλος και το είδα και σε σχετικό βιντεάκι, υπάρχει κίνδυνος να μην ασφαλίσει σωστά αν δε πατήσει καλά μέσα στο αυλάκι του πήρου!

Τα αγωνιστικα ειναι με ασφαλεια. Αν την κουμπωσεις σωστα παρεχει οτι ακριβως δηλωνει το ονομα της.Εχουν ενα μεγαλο Συν:μπορεις να καθαρισεις -λιπανεις την αλυσιδα ξεμονταρισμενη.

2 Likes

Θενκς, είσαι ο μόνος που βλέπει το εργαλείο μου ως αγωνιστικό! :joy::joy::joy:

Πέρα από τη πλάκα όμως, να μη ξεχνάμε ότι τα αγωνιστικά φοράνε απλές αλυσίδες χωρίς O-ring που εκ των πραγμάτων δεν έχουν διάρκεια ζωής (και δεν χρειάζεται). Οπότε και η αντικατάσταση τους είναι συχνότερη και μια ασφάλεια διευκολύνει.

Θα δοκιμάσω να τη βάλω με ασφάλεια λοιπόν!

Μηχανακι που το βαζεις στα χωματα εχει ετσι κ αλλιως μειομενη ζωη αλυσιδας,αν θελεις μακροζωια στο χωμα η θα την ξεμονταρεις-λιπαινεις καθε 200χλμ(μπελας),η θα ξηγηθεις χωρις o-ring και θα βαλεις tutoro και θα ησυχασεις.
Στο κουλουρι εχω tutoro,το παω σε πολυ ταλαιπωρο χωμα και εδω κ εναμισυ χρονο δεν εχω τεντωσει αλυσιδα.Τωρα θελω να παρω κ αλλο ενα για το EXC.

Στο δικό μου ΔρΖ η αλυσίδα είναι με ασφάλεια. Την έβαλα μόνος μου και όντως θέλει με μια σκύλα/ πένσα/ κάτι, να πιάσεις τα πλακάκια (αφού έχεις βάλει τα ορινγκάκια) και να τα πιέσεις για να πατήσουν. Θα δεις και τις αυλιακιές του πύρου να βγαίνουν σε σημείο που μπορεί να θηλυκώσει η ασφάλεια.
Δεν έχω αντιμετωπίσει κάποιο θέμα. Απλά έχω πάντα μαζί μου μια έξτρα ασφάλεια (μαζί με τα ψιψιψίνια της), σε περίπτωση που…
Τέλος, με τις διαδρομές που κάνουμε (κάποιες μακρινές ημερήσιες ή ΣουΚου) καλό θα ήταν να έχει o(x)-ring η αλυσίδα για να κρατάει λιπαντικό στα συνεχόμενα χλμ και να μην στεγνώνει / υπερθερμαίνεται. (Σε περίπτωση που δεν έχεις λίπανση on the go όπως αναφέρθηκε από τον Δημήτρη από πάνω).

1 Like

O ιδανικός τρόπος για να πιέσεις το πλακάκι τόσο/όσο/πρέπει είναι να πιάσεις με μια πένσα ή ακόμη καλύτερα με μια knipex το πλακάκι της ασφάλειας μαζί με το διπλανό πλακάκι (μια φορά με το δίπλα αριστερό πλακάκι και άλλη μία με το δίπλα δεξιά πλακάκι). Έτσι θα το φέρεις πρόσωπο με τα διπλανά και στη σωστή πίεση για να μη καταστρέψεις τα o-ring και γενικά για να έχει τη πιο σωστή εφαρμογή.

1 Like